Logo AKB

AKB kunst (af)kijken in Delft

geschreven door: Inger Bal

De tien cursisten van het verdiepingsprogramma Vorm en Kleur deden een dagje Delft, de keramiekhoofdstad van Nederland. Op het programma stond: Royal Delft, de Prinsenhof en galerie
Terra.

Royal Delft is typisch zo’n plek waar meer buitenlandse toeristen komen dan Nederlanders, maar voor keramisten wel een must. Hier zie je hoe het Delfts Blauw de wereld veroverde, maar zijn oorsprong vond ik China. Ook vandaag de dag vindt het nog gretig aftrek en ook de huidige koninklijke familie werd er nog vereeuwigd op borden, en bestelde er servies.
In de bijbehorende fabriek werd ons uitgelegd hoe een mal werkt, en een transfer. En dat de koninklijke familie voor haar eigen servies koos voor werk met transfers, omdat deze stukken precies hetzelfde worden, in tegenstelling tot de handgeschilderde stukken. Al moet je wel heel goed kijken om het verschil te zien. In de enorme fabriekshallen staan grote stellages met gietmallen, staan karren klaar vol met werk wat naar bekende winkels gaat en zitten medewerkers in opperste concentratie te werken. 

Een decoratieschilder vertelt dat ze er al 46 jaar werkt en dat je het vak alleen intern kan leren en het gemiddeld zo’n acht jaar voor je het echt in de vingers hebt.
De sectie bouwkeramiek is misschien wel de meest verrassende. Zeker in Amsterdam kom je het weleens tegen, zuilen en tegeltableaus, maar dan fietst men er vaak achteloos aan voorbij. Hier in het museum sta je er echt even bij stil om het in detail te bekijken en het is ook de enige plek waar je het keramiek ook even mag voelen.

De tijdelijke Cobra-tentoonstelling spreekt de meeste cursisten meer aan. Daar waar de Delfts blauwe serviezen en tegels misschien meer ambachtswerk is, is het werk van Cobra natuurlijk veel expressiever en raakt het meer aan de zoektocht naar: wat wil ik met mijn klei en wat voor keramist ben ik?

Tijdens een gezellige lunch is er volop ruimte was om elkaar beter te leren kennen. De een draait al vijftien jaar, de ander nog geen jaar. Voor de een geldt technische perfectie als het hoogst haalbare, terwijl een ander juist blind vaart op dat haar handen wel weten wat ze moet maken van de klei.
Natuurlijk is er ook ruimte om de ervaringen uit het museum te delen, voor we reis vervolgen naar Museum Prinsenhof. Enerzijds een museum over de vaderlandse geschiedenis en de plek waar Willem van Oranje werd vermoord, nu ook de plek van de tentoonstelling ‘Pioniers in Keramiek’. Hedendaagse keramisten laten de diversiteit zien van klei. Japanse helden, die herkend worden van Insta, maar ook een kennismaking met de jonge Amsterdamse keramist Koos Buster. Moderne interpretaties van de Delfts blauwe vaas, naast een senseo-apparaat van klei en uiterst strak en modern serviesgoed. Hoe kom je erop? Hoe maak je dat? Vragen die in de komende weken aanbod zullen komen in de verdiepingscursus.
Als laatste een bezoek aan galerie Terra, waar een van de eigenaressen Joke Doedens de groep ontvangt. Al 37 runt ze de galerie waar we nog veel meer verschillende stijlen van Keramiek zien. Joke vertelt vol enthousiasme ook over de samenwerking met China en hun klei-reis, waarna meerdere cursisten geïnteresseerd de folder meenemen. Het werk in de galerie loopt uiteen van haast plastic-ogende schalen, tot koraalachtige wand-ornamenten, koffiekopjes die je streng aankijken en ranke vazen in terra-tinten. Ook het klei-magazine mag bij velen in de tas mee naar huis, om daar verder in te lezen en te onderzoeken welke richting de keramisten in spe zelf op willen.

HET AMSTERDAMS KLEIBEDRIJF

Nieuwe Hemweg 8 • 1013 BG Amsterdam

Pottenbakken • DRAAICURSUS • Handvormen • CURSUSSEN• Workshops • MASTERCLASSES • ATELIERDELEN